Natuurlijk hyperventilatie vrij!

Door verschillende factoren (stress, te weinig beweging, ongezonde voeding, fanatiek sporten) ademen veel mensen ongezond veel liters per minuut. Dit heet chronische hyperventilatie.
Eigenlijk bevindt het lichaam zich permanent in een ‘vecht-vlucht-reactie’. Bij vechten of vluchten mag je best iets zwaarder ademen omdat je veel beweegt en er daardoor meer koolzuur wordt aangemaakt (door verbranding). Die extra koolzuur adem je dan uit. Maar als je stress hebt (ook die door ziekte, emoties of mentale stress) en dus de hele dag door zwaarder ademt, dan raak je teveel koolzuur kwijt. Dit heeft onder meer grote gevolgen voor de opname van zuurstof in het lichaam.

Gevolgen (chronische) hyperventilatie

We noemen 4 belangrijke gevolgen van chronisch teveel ademen:

  1. Zuurstoftekort! Het Bohr-effect verklaart zuurstoftekort in het lichaam door de hele dag door teveel te ademen. Het heeft te maken met de sleutelrol die koolzuur speelt bij de afgifte van zuurstof uit het bloed aan het omringende celweefsel.
    Dit effect van chronische hyperventilatie leidt uiteraard tot verminderd functioneren van hersenen, spieren en organen. Ook vergeetachtigheid, angst zonder reden en geheugenverlieszijn mogelijke gevolgen van een tekort aan zuurstof in de hersenen. Hartproblemen als bijvoorbeeld anigina pectoris (te weinig zuurstof in de hartspier) worden volgens de onderzoeken van Buteyko hierdoor veroorzaakt. Veel astmapatiënten klagen over vermoeide spieren. Verzuring in de spieren is het gevolg van zuurstoftekort.
  2. Het immuunsysteem en de spijsvertering (lange termijn) worden onderdrukten de hormoonhuishouding (cortisol, histamine, adrenaline) raakt in de war.
    Het lichaam bevindt zich door de chronische hyperventilatie namelijk voortdurend in de vecht-vluchtreactie en richt zich op de korte termijn.  Het histaminegehalte in het bloed gaat door de ontregeling bijvoorbeeld omhoog, waardoor er gemakkelijker allergische reacties of ontstekingen ontstaan die moeilijker genezen. Hooikoorts, eczeem en astma komen dan ook opvallend vaak samen voor. De grote hoeveelheid adrenaline die voortdurend aangemaakt moet worden, maakt dat het lichaam steeds meer energie kwijtraakt. Bovendien ligt zelfs adrenaline-verslaving op de loer, een effect dat feitelijk leidt tot stressverslaving! Op de lange termijn kunnen de bijnieren het harde werken (om stress-hormonen aan te maken) niet meer aan en krijgen we last van verschijnselen die bij bijnieruitputting horen. De symptomen daarvan komen overeen met wat sommige mensen met chronische hyperventilatie ook ervaren: aldoor vermoeid (uit bed stappen), behoefte aan caffeine, zout, suikers, weinig weerstand, en een verlaagd libido.
  3. Benauwdheid, verhoogde bloeddruk, koude voeten en handen, incontinentie of darmproblemen. Hoe kan dit? Het komt door verkramping van glad spierweefsel. Glad spierweefsel zit rond alle vaten in ons lichaam zoals om de luchtwegen, bloedvaten, darmen, blaas en urinewegen. Bij een zuurstoftekort verkrampt dit. Vandaar.
  4. Gejaagdheid, niet kunnen concentreren, zenuwprikkelingen of tintelingen in handen of in het gezicht, gevoel op watten te lopen, innerlijke onrust, angst zonder reden.
    Feit is dat koolzuur een kalmerende invloed heeft op het zenuwstelsel. Tekort aan koolzuur heeft het omgekeerde effect. Tel daar nog bij dat de hersens minder zuurstof krijgen van wege het eerder genoemde Bohr-effect en je hebt heel wat mogelijke klachten te pakken!

Overzicht mogelijke klachten door chronische hyperventilatie

Angst zonder reden, benauwd gevoel, diarree, droge mond, duizelingen of een gevoel flauw te vallen, een benauwd gevoel alsof je niet genoeg lucht krijgt, frequent ademen, geluiden of/en de omgeving worden anders waargenomen, geheugenverlies, geïrriteerdheid, hartkloppingen, het idee gek te worden of angst om dood te gaan, hijgen, hoofdpijn, huilen zonder reden, kortademigheid, klam gevoel, kramp in de handen of kramp in de vingers, lage weerstand, misselijkheid, mondademhaling, obstipatie, onwerkelijk gevoel,opgeblazen gevoel in handen en voeten, pijn in de maagstreek, pijn op de borst, prikkelbaarheid, prikkelbare darmen, problemen met de concentratie of het geheugen, prop in de keel, kriebel in de keel (keelschrapen), slap gevoel in de knieën, spierstijfheid (tetanie), snel en vaak ziek, slapeloosheid (waaronder apneu), strak gevoel rond de mond, tintelingen in handen en voeten, vermoeidheid, wazig zien of tunnel visie, veel zweten, veel zuchten, weinig energie.

Enkele ervaringen van mensen die de Ademwijzer training volgden

Weer gewoon winkelen
Als ik vroeger een winkel inging was het de vraag of ik wel alle boodschappen kon doen. Vaak was ik erg gestrest en stond angstig bij de kassa. Soms moest ik dan de kar met boodschappen laten staan omdat ik naar buiten moest. Nu kan ik mijn ademhaling rustig houden door op tijd een Buteyko-oefening te doen en gewoon mijn boodschappen doen.

Mijn leven is (her)gestart
Mijn leven is (her)gestart na het doen van deze cursus. Jarenlang heb ik rondgelopen met, achteraf, chronische hyperventilatie klachten. Nadat een alerte verpleegkundige mijn ademhaling en stem hoorde, is uiteindelijk een provocatietest gedaan… schrikbarende resultaten, diagnose chronische hyperventilatie werd gesteld. Met deze diagnose heb ik 2 jaar lang gezocht naar passende ‘ondersteuning’ totdat ik uiteindelijk de ademwijzer cursus gedaan heb. Vanaf dag 1 direct resultaat boeken, je beter voelen, steeds beter, dit is echt leven!

Onbewust Chronische Hyperventilatie
Graag wil ik mijn verhaal en ervaring vertellen met de ademhalingstraining van Buteyko en de begeleiding van Marc Scheffer hierbij. Mijn naam is Rob, 44 jaar oud en vader van twee jonge kinderen. In de maand oktober vorig jaar had ik erg veel last van hoge ademhaling, stress, slecht slapen en boosheid richting mijn gezin. Ik ben gaan zoeken op internet en kwam via google op de website van Marc terecht. Nadat ik gestart was met de ademhalingstraining kwam ik erachter dat ik leed aan onbewust chronische hyperventilatie en de ademhaling had van 3 volwassen personen.
Dit was voor mij een duidelijke indicatie van stress met de bijeffecten van slecht slapen en boosheid. Na goede begeleiding van Marc (zowel bij hem thuis als via telefoon) en werken met het werkboek, ben ik weer terug op een gezonde ademhaling van 5 liter per minuut. Ook de stressklachten zijn verdwenen en maak weer goede lange nachten. Wat ook een positieve bijkomstigheid is, is dat je ook beter gaat letten op de voeding die je dagelijks eet. Ook dit heeft namelijk grote invloed op je ademhaling.
Bij het dagelijks wandelen en fietsen let ik er ook op om door de neus ademen i.p.v. door de mond en dat werkt uitstekend. Ook richting mijn gezin ben ik weer een stuk vriendelijker geworden.
Ik ben Marc dan ook dankbaar voor zijn hulp en begeleiding als mijn Buteyko Therapeut en wil hem dan ook van harte aanbevelen mocht u zich in de bovengenoemde klachten herkennen.

Na 20 jaar niet meer zo gapen en geen kramp meer
Al meer dan 20 jaar had ik last van gapen. Gapen deed ik vaak tijdens een gesprek, na een gesprek, na inspanning of na een zware maaltijd.
Enkele voorbeelden. Als ik met iemand in telefoongesprek was kwam er altijd wel moment dat ik moest gapen. Ik gaapte de terugweg van een feestje in de auto vaak aan een stuk door. Op kantoor zat ik vaak te gapen als ik in een wat sneller tempo had gefietst. Na het eten van een grote maaltijd zat ik vaak te gapen. Dit alles was erg vervelend voor mijzelf maar ook voor de omgeving. Daarnaast had ik onder andere erg veel last van verzuring / kramp in de benen tijdens het zwemmen, dove/witte vingers en tenen, of een opgeblazen gevoel na een dagje werken.
In de afgelopen jaren zijn er diverse onderzoeken geweest maar helaas kon de oorzaak van mijn gaapprobleem niet gevonden worden.Uiteindelijk is er toch gecontateerd dat ik aan chonische hyperventilatie leed.Hierdoor ben ik met Buteyko in aanraking gekomen. Na het volgen van de cursus en het doen van de oefeningen merk ik dat ik van de bovengenoemde klachten af ben.
Wat is het fijn om te leven zonder gapen en te kunnen zwemmen zonder kramp te krijgen!

Volgende stap
Wilt u ook op een natuurlijke manier van uw klachten af en minder of geen medicijnen meer slikken?
Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies of informatie over de Buteyko Ademwijzer training. U kunt ook de online klachteninventarisatie invullen en die vrijblijvend versturen.
Twijfelt u of uw ademhaling van invloed is op uw klachten? Doe dan de ademvolumetest.

Onze missie is om mensen op betrokken wijze te begeleiden naar een gezonde ademhaling en grotere stressbestendigheid

Wat is de Ademwijzer training? (Ingesproken door Marc Scheffer)

Contactformulier

Controleer graag nog telefoon en email!

De voordelen op een rij

  • Meteen aan de slag met ademhaling of/en stressklachten via onze cursistenwebsite, eerste training doorgaans binnen een week
  • We zijn gediplomeerde Buteyko ademcoaches met medische basisopleiding en HBO+ achtergrond
  • Ervaring met vele honderden cursisten (fulltime praktijk sinds 2010, de teller staat rond 1500 cursisten)
  • We combineren unieke Buteyko ademhalingstechnieken met de kracht van ontspanningstechnieken uit lichaamswerk en mindfulness (minder terugval!)
  • Professionele, betrokken begeleiding vanuit eigen levenservaring met stress en ontspanning
  • Efficiënte opzet van de training met een speciale website voor cursisten, waardoor in het algemeen slechts 2 keer in plaats van 5 keer een training nodig is
  • Regelmatig telefonisch contact en een terugkoppelingssysteem dat ons inzicht geeft in de voortgang
  • Mogelijkheid om via Skype, Facetime of Zoom de training te volgen
  • We schreven het boek ‘Ademhaling als medicijn‘ met onze ervaringen, wetenschappelijke achtergronden van Buteyko-technieken en de gevolgen van stress op ademhaling en de algehele gezondheid

Ademtest

Zit een minuutje rechtop op een stoel en adem door je neus. Knijp dan na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer als je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. (Je kunt je ademhaling wel veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen).

Klik hier voor de uitslag van de test

• Is de uitslag tussen 5 en 10 seconden? Dan adem je voor 4 tot 8 personen, tussen de 21 en 42 liter per minuut! Dat is echt veel te veel en je hebt ongetwijfeld behoorlijk veel klachten.
• Is de uitslag tussen de 10 en 20 seconden? Dan adem je voor 2-4 personen. Je hebt waarschijnlijk allerlei klachten die je soms niet kunt plaatsen.
• Is de uitslag tussen de 20 en 30 seconden? Je ademt voor meer dan 1 persoon. Zeker tijdens stress nemen de klachten vervelend toe.
• Is de uitslag tussen 30 en 40 seconden? Je ademhaling is redelijk. De training kan je leren ook in de toekomst een gezonde ademhaling te behouden.

Ademhaling als medicijn

Waarom hebben zoveel mensen te maken met een uit de hand gelopen ademhaling? Een revolutionaire kijk op het verband tussen ademhaling, stress en gezondheid. Het boek bevat geen ademoefeningen. We leggen uit waarom die vaak niet of averechts werken. Ons boek zal je voortaan anders over ademhaling en stress laten denken.

'Jullie boek is het beste gezondheidsboek, wat tot dusver op mijn pad kwam. Hartelijk dank voor de energie en kennis, die er in is gestoken.'
Mevr. A. de Vries

Laatste  herziene uitgave, €19,90 incl. porto (buiten Nederland €25,90).

Ademwijzer Groepstraining

€ 295,- twee maanden
2 x groepstraining + 2 maanden support en toegang audio en videomateriaal
Lees meer...

Ademwijzer Combinatie training

€ 345,- twee maanden
1x individueel, 1x groep + 2 maanden support en toegang audio en videomateriaal
Lees meer...

Ademwijzer Individuele training

€ 395,- twee maanden
2x praktijk of via Skype/Facetime/Zoom + 2 maanden support en toegang audio en videomateriaal
Lees meer...